Education and Community and Social services, Education and Community and Social services

Early Childhood Academic Leadership

Collège Boréal’s Early Childhood Education Leadership program trains competent leaders to effectively coach and guide early childhood educators, focusing on developing skills in leadership, teaching, and educational program management. It develops expertise in program planning and evaluation, promoting child development and creating stimulating learning environments, paving the way for leadership positions in early childhood education.

HomePrograms and CoursesEarly Childhood Academic Leadership
Études à distance
Start dates by site
1 semesters
Duration (distance education)
Online, Blended learning, Online, Blended learning
Teaching Style
Attestation
Credential
LEEN
Admission Code
Mars 2024
Start dates

*Distance education is not available to international candidates.

Understand the Program

Full Description

This continuing education program consisting of three part-time courses allows professionals in the field to ensure compliance with the provincial legislative framework, notably expectations regarding the pedagogical approach. This micro-certificate supports the development of skills that enable participants to create, support and evaluate high-quality learning programs that showcase pedagogical approaches which align with the vision of the Early Learning and Child Care Framework.

Program Images

Courses taught (distance education)

Need help with scheduling?
Contact an educational consultant.

Semester 1

Leadership en services à l'enfance

Ce cours permet à l’étudiante et à l’étudiant de développer ses compétences en leadership afin de soutenir et d’encadrer le travail d’équipe. On y étudie des notions théoriques relatives au leadership, dont les principaux courants, les caractéristiques personnelles des leaders et les principaux styles de leadership et de gestion. Ce cours permet à l’étudiant, par le biais de la pratique réflexive, de définir son propre style de leadership, de comprendre l’importance du leadership chez le gestionnaire œuvrant au sein d’un service à l’enfance, tout en développant ses habiletés de leader.

Conception du programme éducatif

Dans ce cours, l’étudiante ou l’étudiant développe ses compétences pour définir et rédiger une philosophie de programme à partir des valeurs de l’organisation. De plus, elle ou il devra élaborer des objectifs pour appuyer la philosophie et la mise en œuvre d’une approche pédagogique dans l’encadrement de l’énoncé de programme qu’elle ou il va rédiger. Grâce à un éventail d’activités, l’étudiante ou l’étudiant apprend à développer des stratégies en vue d’élaborer un programme d’apprentissage basé sur les exigences ministérielles et la philosophie du service à l’enfance, dans le but d’affecter le changement en milieu de travail.

Mise en oeuvre et évaluation du curriculum

Dans ce cours, l’étudiante ou l’étudiant examine des stratégies de mise en œuvre et d’évaluation du curriculum et des programmes éducatifs au sein d’un service à l’enfance. On y traite notamment de l’importance de bien communiquer la vision, le mandat et la philosophie du programme au personnel et aux familles et de bien appliquer cette philosophie dans les programmes, et ce, à tous les niveaux de la structure organisationnelle. On y étudie divers outils et stratégies d’évaluation et leur application pour évaluer la qualité du programme et l’atteinte des objectifs fixés par le curriculum, dans le but d’élaborer un plan d’action pour l’amélioration continue.

Early Childhood Academic Leadership

Is this program for you?

Post-secondary education requires a significant investment in time, money, and effort. Take your time. Consider your interests and passions and think about career prospects. Need help? We are here to answer your questions!

Request information

    This website uses cookies.

    For more information see our privacy policy.